Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Knowledge Management - Kunskapshantering för individ och organisation (1-20)
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Knowledge Management - Kunskapshantering för individ och organisation (1-20)
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Knowledge Management - Kunskapshantering för...
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Knowledge Management -...
  3. Kursplan

Knowledge Management - Kunskapshantering för individ och organisation (1-20)
20 poäng

Kurskod: IFA465

Beslut: Fastställd i nämnden 2007-01-19. Giltig från och med 2007-01-22.

Nivå: A

Ämne/områdeskod: Informatik (IKA)

Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området 100%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: -

Engelsk titel: Individual and organizational Knowledge Management (1-20)

Diarienummer: 124/334-07

Allmänna uppgifter

Kursen ges som fristående kurs.

Förkunskaps- och behörighetskrav


Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen omfattar 4 delkurser

Delkurs 1: Organisera och navigera din digitala omvärld (5 poäng)
Delkursen behandlar hur man använder avancerad informations- och kommunikationsteknik för att bemästra informationsöverflöd på ett meningsfullt sätt. Delkursen behandlar personliga modeller och metoder för att effektivt söka, arkivera och presentera digital information  Delkursen omfattar metoder för att praktiskt strukturera, organisera och presentera digital information genom att utveckla färdigheter i att använda för lämpliga verktyg.
Delkursen omfattar särskilt fem kompetenser: 1. Att finna information - denna kompetens omfattar allt från att ställa rätt frågor och att kunna lyssna, till utnyttjande av avancerade sökverktyg på Internet. 2. Att värdera information - denna kompetens omfattar förmågan att kunna bedöma informationskvalitet och relevans av information i relation till en frågeställning. 3. Att organisera information - denna kompetens omfattar förmågan att använda olika verktyg för att koppla samman information. 4. Att analysera information - denna kompetens omfattar utmaningen att utläsa meningsfull information ur data. 5. Att presentera information - nyckeln för denna kompetens är förståelsen för sin publik.

Delkurs 2: Samarbete och kunskapsdelning i nätverk (5 poäng)
Delkursen behandlar en fördjupad förståelse för, och färdigheter i, hur man använder avancerad informations- och kommunikationsteknik för att medverka och samarbeta i nätverk. Delkursen behandlar kunskap om och utveckling av metoder och tekniker för samarbete runt information på ett meningsfullt sätt. Delkursen innehåller teorier om hur nätverk växer fram, skapas och underhålls samt de unika principer som gäller för nätverk som organisationsform.
Delkursen innehåller två praktiska moment. 1) Grundläggande Internetteknik som stöd för kunskapsnätverk. 2) Design av kunskapsnätverk för att beskriva de grundläggande teorier som behandlas under kursen.

Delkurs 3: Kunskap som resurs i organisationer (5 poäng)
Delkursen behandlar teorier och metoder för att bruka och förvalta kunskap som resurs i organisationer. Delkursen omfattar teorier om kunskap som en väsentlig resurs för organisationers utveckling. Delkursen innehåller exempel för att påvisa metoder och praktiker som bygger på knowledge management, dvs styrning av kunskapsprocesser.

Delkurs 4: Modellering av kunskapsprocesser (5 poäng)
Delkursen behandlar en fördjupad förståelse för, och färdigheter i, att beskriva kunskapsprocesser i organisationer. Delkursen omfattar metoder för att göra kunskapsbaserade processer synliga och diskuterar hur denna process kan generera mervärde i form av högre effektivitet i organisationer. Delkursen illustrerar på vilket sätt kunskapsmodellering utgör grunden för automatisering och design av IT-baserade informationssystem.

Lärandemål

Studenten ska efter genomgången kurs

* kunna utveckla personliga modeller och metoder för att effektivt kunna agera i och designa samarbetsformer i nätverksstrukturer
* ha utvecklat färdigheter i att använda lämpliga verktyg för att praktiskt kunna strukturera, organisera och presentera digital information
* i termer av produkter och processer kunna argumentera kring kunskap som tillgång och värdeskapande i organisationer
* kunna värdera analytiska verktyg för infångande, utvärdering, utveckling och spridning av kunskap
* kunna identifiera olika slags kunskap i organisationer och relatera denna kunskap till organisatorisk struktur, policy och kultur.

Genomförande

Undervisningen består av föreläsningar, övningar och laborationer. Alla praktiska avsnitt och arbetsuppgifter genomförs med hjälp av dator.

Examination – prov och former

Examinationen sker i form av skriftlig och/eller muntlig tentamen samt genom bedömning av eventuella laborationsredovisningar och inlämninguppgifter. Betygsgraderna är väl godkänd, godkänd och underkänd.

Kursutvärdering

Kursen utvärderas i enlighet med fastställda direktiv för utvärdering och kvalitetssäkring vid Högskolan Kristianstad. Utvärdering av kursen sker i samråd med studenterna fortlöpande under kursens gång samt vid kursens slut.

Beslut

Fastställd i nämnden 2007-01-19. Giltig från och med 2007-01-22.

Revideringar

Övergångsbestämmelser

Gäller from ht-2006.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Alvesson, Mats (2004), Kunskapsarbete och kunskapsföretag. 1 upplagan. Malmö: Liber ekonomi

  • Prusak, Laurence & Matson, Eric (2006), Knowledge management and organizational learning: a reader. Oxford: Oxford University Press

  • Wenger, Etienne, McDermott, Richard & Snyder, William M. (2002), Cultivating communities of practice : a guide to managing knowledge. Boston: Harvard Business School Press (284 s).

  • Övrigt Publikt material på Internet.

  • Övrigt Stencilmaterial och kompendier (säljs av institutionen).

Kortadress: www.hkr.se/kifa465

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025